Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Akvinského pojetí vášní a porovnání s emocemi
KILBERGR, Pavel
Práce se zabývá popisem pojetí vášní v Teologické summě Tomáše Akvinského. Tento model vášní pak je srovnáván s přístupy k emocím v rámci psychologického diskursu. První část rozebírá způsob poznávání člověka a odděluje rozumové poznání od smyslového. Reakcí na toto smyslové poznání jsou vášně. Ty jsou u Tomáše rozděleny na dvě skupiny. První skupina obsahuje vášně dychtivosti. Tyto vášně vznikají jako přímá reakce a směřují k dosahování cílů. Druhá skupina vášní nese název vznětlivá a má za úkol obtíže překonávat. Tyto vášně vznikají, pokud je k dosažení cíle potřeba překonat překážku. Druhá část představuje jednotlivé teorie emocí. Tyto teorie jsou rozděleny podle psychologických směrů. Ve třetí části jsou pak porovnány tyto teorie emocí spolu s modelem vášní Tomáše Akvinského a jsou hledány styčné body mezi těmito dvěma odlišnými přístupy.
„Miluji Justinu tak velmi, že bez nie býti nemohu…“ Proměna příběhu od passio k hagiografické romanci
Zajíčková, Vendula
Žádné z Voraginových ani staročeských passionálních hagiografických textů o svatých pannách-mučednicích z doby křesťanského starověku nemá svou původní předlohu v době, kdy vznikala acta a passiones. Žánrový prototyp acta není oproti passio ve vývoji dále reflektován, předlohy k nim vznikaly až od konce 4. století, ale většina z nich má svůj původ až ve století 7.– 9. Přesto je v těchto původních předlohách patrný model passio, který se osvědčil dříve, s původním inventářem topoi (topos „modly, nebo smrt“, dále imitatio Christi, ancilla Dei, sponsa Christi, touha po smrti), a téměř vždy je užito dialogu, který se vyvinul z původního soudního výslechu obžalovaného křesťana a římského hodnostáře. Na hagiografických textech o sv. Justině a sv. Cypriánovi jsme prokázali vliv tzv. kouzelnického románu. Tendence k narativitě značně stoupala ve vrcholném středověku (přibyla především topoi urozeného původu a krásy), kdy byly passiones ovlivněny světskou romance Podstatnou proměnou prošlo pojetí ďábla: z pohana jako nástroje ďáblova se v pozdějších textech transformoval do ďábla personifikovaného.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.